Lottentotts fantastiska liv! ...skriver om mig, mina tankar och allt annat!

Alla inlägg under september 2011

Av Charlotte - 29 september 2011 09:01

En person i min närhet berättade om en mamma som kommenterat sin unga dotters vikt och frågat varför hon hade blivit tjock? För mig är det inte okej att ifrågasätta vikten på det sättet, allrahelst när det gäller sitt eget barn! Jag vet andra sk mammor som gjort det och jag vet hur illa de tog vid sig av att höra det. Vi säger ju inte sånt till andra personer vi möter, så varför då göra det till sitt eget barn? Är det någon rättighet vi anser att vi har som föräldrar? Det är barn/ungdomar som växer och det är mycket händer i deras kroppar! Oftast vet dom nog innerst inne själva vad boven i dramat är, om det inte beror på någon genetisk åkomma förstås, vilket å andra sidan är lätt att skylla på   . Dom sitter inne för mycket och kollar tv, data och spelar tv-spel, äter mycket McDonalds, Subway, godis och chips..eller så kanske dom är ledsna/deppiga av någon anledning, ni därute vet säkert vad jag pratar om!? Varför inte som förälder ta sig tid att laga ordentlig mat, äta tillsammans och sen försöka få med dom ut på aktiviteter där rörelse i någon form finns med? Att tillsammans hitta och göra en aktivitet som barnen först och främst tycker är roligt? Jag tror oftast att det uteblir för att föräldrarna är trötta, stressade, tycker det är jobbigt/tråkigt och inte orkar röra på sig. Jag är själv rädd för att någon av mina tjejer ska få för sig att dom lagt på sig och börjar tokbanta så till den grad att det blir osunt till slut, gränsen är hårfin i en "känslig" ålder. Det är ju inte så att dagens samhälle speglar tjejer med former utan snarare är det åt size zero-hållet, huuu vad hemskt! Jag är inte direkt känd för att vara en hurtig och aktiv person men jag tror mig veta, att kommer vi till den insikten då det börjar luta åt en osund vikt hos någon familjemedlem, då blir det till att lyfta ändan ur soffan och börja röra på sig! Varför väntar man tills det känns övermäktigt och extrakilona satt sig extra hårt? Sen kan man ju förstås fråga sig vad osund vikt  och extrakilo är..? Ni får gärna komma med åsikter ifall ni håller med eller tycker att jag är ute och cyklar!

 

Av Charlotte - 28 september 2011 12:18

Hejsan svejsan!

Föreläsningen igår blev ingen föreläsning utan mer en workshop där vi fick prova på massor av förslag hur vi kunde göra engelskaundervisningen lite roligare än att bara sitta och läsa ur en tråkig bok, mycket bra och givande! Eftermiddagens lektion som skulle vara just workshop fast i IKT (informations- och kommunikationsteknik) var mindre rolig och inte så givande..men kanske man ändå fick med sig något..? Efter att jag imorse skickat iväg girlsen till skolan, satte jag på en maskin tvätt och kollade repris på bonde söker fru, vilket skämt hästkillen är!! Sen kom jag på att Jessica har matematikprov nu på fredag och jag lovade henne att jag skulle fixa "läxförhör" till henne så det har jag ägnat den senaste 1,5 timmen åt, så nu kan jag det mesta vad gäller potenser och uttryck   .  Apropå ingenting så kom Kenth hem med fyra röda rosor till mig igår, vad dom står för behåller jag dock för mig själv...  

 

Sen kom jag på att jag måste ju nämna den (för mig) traumatiska händelsen som jag råkade ut för i söndags när vi var hos mamma. Jag skulle gå ner till hennes jordkällare och kolla in några gamla grejer hon ville bli av med och när jag reser mig upp, får jag se en jäkligt stooor och väldigt farlig spindel som bor därnere.

   

Jag är livrädd även för den allra minsta spindel så ni kan ju föreställa er paniken då jag såg den här som jag även trodde skulle få för sig att hoppa på mig! När jag kom upp från källaren, kollade Kenth upp mot mitt huvud och drog tag i mitt hår varpå han låtsades kasta bort någonting. Jag började skrika och hoppa runt som en tok då jag trodde spindeln gjort slag i saken, hoppat från väggen och nu bosatt sig i mitt burr. Samtidigt började Kenth asgarva och det visade sig att han bara lurat mig...men men hämnden är ljuv   .

Nu ska jag äta älgfärsbiffar med kantarellsås, det är gott det!  

Av Charlotte - 27 september 2011 08:32

Hej allihop!

Nu tycker jag att det går i hundraåttio men det är väl för att jag dels jobbar knasiga tider och dels är det skola heeeela dagen lång med föreläsning och workshop på schemat, hoppas det blir givande. Ikväll ska vi vara barnvakter eller rättare sagt, Jessica & Linnéa ska vara det åt brorsans två tjejer, föräldrarna ska tydligen lyxa till det med bio såhär mitt i veckan   . Imorgon är det kvällskurs och på torsdag kväll är det återigen jobb...och med anledning på jobb så har jag (i samförstånd med Kenth) tagit ett ganska drastiskt beslut vad gäller min egen sysselsättning framöver. Det gäller andra hälften av höstterminen och det är att jag tänker göra ett litet uppehåll från studierna, ialla fall dom studierna som är på dagtid.  Eftersom jag läst kvällskurs tidigare samt läser en även nu, så är det inget måste att plugga för att få ihop poäng. Jag har istället tänkt att jobba och anmälde mig därför igår både till schemaansvarig och till chefen, att jag fanns att utnyttja mellan v45-02 och det lät väääldigt positivt, jag skulle t.om till 95% få en egen rad att gå på, gött!! Hej hopp, nu är det dags dra sig till bussen, ha det så gott i solens varma strålar!!

Av Charlotte - 24 september 2011 16:28

Mamma åkte hem alldeles nyss, det blev ingen kik på missen för det var stängt! Vi är mätta som skam då Kenth lagat kräftsoppa med färserade kräftsköldar till, hur gott som helst, det kändes nästan som gå ut på restaurang och äta men så är han ju bäst oxå !

Annars har vi (läs Kenth) ägnat dagen åt bland annat    att klippa gräset och nu håller han på att jaga ut mig för att vi ska tydligen klippa bort gammalt bös i rabatterna, jag som vill fortsätta ligga på soffa och softa med min gottepåse..

Av Charlotte - 24 september 2011 09:09

Igår var vi i Göteborg hela dagen lång, kom hem vid halv fyra då vi gick och käkade thaibuffé på Singhbar i stan, så jäääkla gott! Det var meningen Linnéa skulle följa med men när hon duschat klart i torsdags kväll, skulle hon fixa med håret och knäckte till nacken så hon kunde inte röra sig, stackars stackars henne!   men som tur är verkar det bli bättre med nacken. Efter vi ätit, åkte vi hem och softade i soffan med en påse smågodis.

Lilla mamma kommer hit idag, hon har valt ut en kattunge på kattslussen så jag hoppas vi kan gå dit och hälsa på den och efter det blir det lunch som Kenth lagat till oss, vad får ni se senare. Annars händer det inte mycket, tror kanske att jag ska passa på att läsa lite matte/engelska och umgås med min fina sambo   .

Ha en fortsatt trevlig dag allesammans!!

Av Charlotte - 21 september 2011 09:29

God morgon!

Regnet öser verkligen ner utanför fönstret men vad gör det!? Jag ska ju ändå sitta inne och plugga hela dagen!   


        

Av Charlotte - 20 september 2011 12:35

Hejsan svejsan!

Jag har inte glömt av er utan har bara lite för mycket att göra just nu men så blir det när man tackar ja till jobb istället för att vara hemma och läsa/skriva engelska och matte...  

Vi var ju ute och shoppade häromdagen och det mesta blev inköpt alltifrån mössor till höstskor och gympakläder!

    

Kenth fick ont i huvudet så han åkte hem och lade sig men även han fick sig en ny outfit; jag valde tröja, Linnea skjorta och Jessica sweatshirt och han var mycket nöjd med resultatet. Helgen som varit har bestått av att Kenth lagat mat. Som ni kan se är detta något han finner väldigt roligt och han är dessutom grymt bra på det!

     

Linnéa följde med sin syrra Camilla till Årjängs marknad och jag trodde dom skulle komma hem med massor av onödigt trams men så var inte fallet, dom hade inte köpt något förutom Camilla som införskaffat ett mobilskal.. Förutom Jessica och hennes bästa vän Malin var även pojkvännen och hans kompis här så det blev fullt bord vid middagen, nice! I söndags jobbade jag mellan 9-21 och impulsiv som jag är, satte jag upp mig på ganska många turer framöver så nu får jag väl bita i det sura äpplet...till exempel så började jag med att säga ja till en tur redan igår fast jag inte borde för jag visste att skolarbetet skulle bli  lidande. Jag vet inte riktigt hur det har blivit, jag som skulle öva mig på min kommande sysselsättning, dvs som lyxhustru..!? Jag hann även med en lunch med den snygga och nu betydligt mindre Lorena! Nu var ju hon snygg även förut men jösses vad hon ändrar sig till utseendet och det var synd att jag inte tog någon bild på henne, men heja heja henne!!   

På eftermiddagen kom Erica hit och pluggade engelska. Som en liten uppmuntran hade jag gjort en äppelpaj där täcket blev knäckigt och lite segt, så jäkla god! Den gjordes i vår fina present som vi fått av bror och svägerska och som bestod av pajform med tillhörande skålar.

   Idag blir det tråkigt nog sitta och skriva/läsa engelska så nu har jag egentligen inte tid att sitta och blogga. Imorgon har vi deadline för en skriftlig inlämningsuppgift och på torsdag  är det obligatoriskt seminarium i communication...   så nu säger jag Bye Bye så länge!


Av Charlotte - 15 september 2011 09:15

Ska strax ta bussen till skolan där jag gör praktik, en engelskauppgift står på schemat. Efter det blir det powerwalk hem igen, duscha och invänta barn nr.1 dvs Linnéa. Det blir överby hela eftermiddagen för nu ska det shoppas! Som jag skrivit tidigare behövs en del inköp göras till tjejerna så det är bara att sätta fart. Barn nr.2 dvs Jessica, möter upp senare och jag hoppas att Kenth gör likadant..

Ha det gott därute!    

Presentation


Välkommen hit! Jag heter Charlotte och jag är 41 år gammal. Jag arbetar som lärare och bor i Trollhättan tillsammans med min man Kenth. Jag är mamma till världens finaste tjejer Jessica 18år och Linnéa 15år som bor hos oss varannan vecka.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Intressanta bloggar

Besökare

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards