Lottentotts fantastiska liv! ...skriver om mig, mina tankar och allt annat!

Alla inlägg under maj 2012

Av Charlotte - 29 maj 2012 19:42

Igår var det skola för hela slanten., fick reda på två exmaneringar som jag fick godkänt på, gött! Men säg den glädje som varar...idag har jag suttit och skrivit på den slutliga hemtentan, roligare kunde man ju haft..Innan jag började skriva körde jag Kenth till landvetter då han åkte iväg på en liten jobbtripp till Rumänien, kommer hem på fredag.

På väg hem stannade jag till för att handla lite mat och kunde inte motstå färska jordgubbar! Så till kaffet blev det vispad grädde med skivade jordgubbar och nu på kvällskvisten blir det ost med ytterligare några skivade gubbar till.

      

       När jag satt och tänkte på den förbenade tentan så kom ett glädjande mail från matteläraren, jag fick godkänt på den pedagogiska planeringen gällande problemlösning!!! Den var jag lite nervös för att få tillbaka för har aldrig skrivit någon men uppenbarligen var jag inte helt ute och cyklade    Imorgon ska jag åka till tandläkaren med Linnéa och sen fortsätta skriva, kul för er att veta va? Nä nu ska jag äta lite ost och strawberries, hej från mig!

 


Av Charlotte - 27 maj 2012 09:19

Här kommer en uppdatering sedan sist...mycket skola är det och då pratar vi examinationer på löpande band. Vi hade muntlig examination i torsdags som jag var jättenervös för men det visade sig att det gick bra då jag fick godkänt! 

Nu till något jätteroligt och intressant, våra diskmaskiner lade av förra veckan, båda två på samma gång och jag såg såklart tusenlapparna flyga iväg..ringer service och hit kommer Electrolux-killen och börjar greja. Det visar sig att på ena maskin är cirkualtionspumpen sönder och på den andra så läcker cirkulationspumpen..antydde för killen att dom borde nog se över kvalitetsarbetet på just den detaljen   . Frågade även lite fint om det gick att laga dem på garantin, han kunde utläsa av serienumret att de var ju ca 5veckor för gamla för att garantin ska gälla...MEN att de ser mellan fingrarna så hela besöket blev graaaaatis!!! Nu när jag enbart på grund av min charm, sparade pengar åt oss, var jag bara tvungen ge mig ut i affärerna och kom hem med en jeansjacka och ett linne + fina örhängen till det.

Vidare i mitt händelserika liv så gick jag häromdagen förbi en utav stadens tatuerare och hörde mig för om laserborttagning. Det visade sig han körde med samma metod som quinnan nere i göteborg så sagt och gjort, vi skippar restylanekvinnan i Göteborg och fortsätter hos honom istället vilket första besöket blev i torsdags...jag har skrivit förut att det inte gjorde så ont men nu...jefvlar vad ont det gjorde!! Jag hade värk i armen hela kvällen, undrar just hur detta ska sluta när jag tittar på den men vad är det ordspråket säger "den som gett sig in  leken får leken tåla"...

Här är den..innan han sätter igång, senare samma dag och idag (3dgr efter) full med blåsor och skårpor som vätskar sig men sola mååååste jag ju så det blir ju även ett fint märke runtom pga plåsterlappen   .

        

Jag och Jessica var och fixade nya pass i torsdags, träffade på två gamla kändisar från förr..man hajar ju till när man hör en röst från en polis innanför disken som ropar "Nämen HEJ Lotten, känner du igen mig!?"...Jag ser ialla fall ut som en intagen på det nya passet, ändå tog jag om tre gånger sen fick det vara nog, kunde inte med be om mer omtagningar. Jag blev ju ändå inte snyggare.

Vi hann med en glass på torget innan polisen

 

Jag hoppade in och jobbade en sväng igår kväll, mycket trevligt träffa både boende och personal igen! Nu är det inte många dagar kvar tills jobbet drar igång på allvar, en vecka ungefär.

Idag har jag pressat och njutit av för fulla muggar   

Kenth har rensat stengången och häcken, redipär som han är sen gick han in och rullade köttbullar, gjorde sås och..typ hela middagen. Barnen åkte iväg till Vårhaga för att bada!? Hur varmt kan det vara? På tok för kallt för att en annan ska doppa sig ialla fall. Sen har jag varit ute hos mamma och firat henne, hon förväntar sig det.

Imorgon är det dags för ännu en examination, tror jag blir galen på detta men nu äntligen kan man förhoppningsvis se ett slut på kursen...beroende på hur det går med det man lämnat in såklart. Måste vara klar med alltihop tills på fredag kväll för på lördag morgon går bilen till Hallstahammar och stundande 40års-kalajs med övernattning på hotell, tjoho! På söndag blir det Solna och hälsa på svärföräldrarna, vilket var längesedan nu så det ska bli kul att träffas igen. Kanske vi hinner med säga hej till Estelle oxå men vi får se, det är ju en bit hem att köra. MEN nu blir det soft ute på altan en stund, Kenth jobbar med datorn och svär mest hela tiden så jag får väl titta ner i vinglaset själv   

Hejdå på en stund, kram från mig

  


Av Charlotte - 19 maj 2012 13:13

Tjingeling!

Igår var jag hem till bästa vännen Lorena för att skvallra lite, fick lydigt hänga med henne ner till tvättstugan....thank god för att jag kan tvätta när jag vill! Några timmar avverkades hos henne och sen var det full fart göra lite ärenden och sen hem för att klippa meterlångt halvblött gräs, jobbigt värre men fint blev det! Efter den kraftansträngningen var det dags göra sig iordning för att åka och hämta Kenth, den ack så rara men numer sällsynta mannen som behagade komma hem en sväng igår. Han hade med sin en påse från Desigual och däri låg bland annat den här lilla skönheten   .

   

 Jag drog ett sms till honom där jag frågade om han kunde be damerna i taxfree om tips gällande en olja/creme som smörjer naglar/nagelband. Dom lurade på honom denna, någon som testat och vet om det är bra grejer? Jag menar...bara för det är dyrt behöver det ju inte vara bra...?

 

Hade lite idétorka inför kvällens middag men såg att det var bra pris på kräftor igår så då slog jag till och överraskade med dessa! (Brödet i bakgrunden är till han som envisas med att äta kolisar)

   

Ostar vilka är tryffelbrie (en favorit) getostbrie och cambozola (äter en halv sådan nästan varje kväll, istället för godis).

   Jag hittade en fruktkaka som innehöll aprikos och mandel som jag var tvungen att prova, var riktigt gott tillsammans med de salta ostarna men det är få som slår kombinationen cambozola/rabarber&vaniljmarmelad....nu ska jag inte äta marmelad i större mängd då det är väääldigt sött men en pytteklick slinker allt ner ibland.

 

Idag steg jag upp kl åtta och satte mig för att både påbörja och skriva klart den pedagogiska planeringen, nu i ämnet svenska, jag känner mig nöjd med både planering och reflektion. Skönt att redan ha den gjord då inlämning är först nääästa måndag.  Det innebär nu att jag kan börja med den muntliga uppgiften som vi ska ha examination i nu på torsdag...huu!  

Nu blir det pannkakor till Kenth och kokosplättar till mig....sen blir det iväg på kalas, gratta bror som fyller år 43år idag! Är dåligt förberedd vad gäller ersättning för tårta och kakor så det får väl bli en ruta choklad och lite nötter.

XOXO


Av Charlotte - 17 maj 2012 18:21

Nu är jag här igen..det går några veckor mellan varven men så är det ibland och så får det kanske bli. Vad har hänt sedan sist då...? Här kommer lite bilder från då jag överraskade Kenth med hotell och restaurang i den stora staden Götlaborg, minnen lever man länge på   .

Vi var på Pasta + där vi ätit en gång förut. Jag tog skinka/melon til förrätt och Kenth tonfiskröra och något mer som jag nu glömt..Det är väldigt mysig atmosfär på restaurangen, romantic så det förslår   

       

Till huvudrätt tog jag dessa godingar, grillade jätteräkor med vitlöksröra till...mums! Kenth åt spaghetti carbonara.

 

Till dessert slog jag till på en pistageglass och Kenth klassisk tiramisu.

   

Efter denna romantiska sittning gick vi mätta och belåtna tillbaka till hotellet där vi stannade till vid baren. Kenth beställde in Whiskey för sådär 100:-/droppe, jag höll på att sätta i halsen pga priset och frågade om det var guld han skulle dricka? Jag skulle då vara redig så jag tog en billigare variant av mörk rom men istället fick jag fotogen...det gick bara inte att dricka   och som Kenth sa "Du får vad du betalar för.." 
 

Ja just det, jag var ju ner till Göteborg för att påbörja borttagning av min ena tatuering, den jag har på axeln...usch, jag tycker inte alls den är snygg och ångrar mig grymt mycket!

 

Jag försöker förmedla detta till mina tjejer, att dom ska tänka sig för mer än en gång. Det dom tycker är snyggt och coolt när dom är sådär tjugo, kanske dom inte tycker är lika coolt 10 år senare...Nåja, det skulle ta runt 10ggr 'a 1000:-/gång för att ta bort den och då var det inte ens säkert att den går bort till 100%. Jag påbörjade det nu när jag var nere och för er som inte vet så har jag valt metoden där det är laser som skjuter sönder färgpigmenten sakta med säkert. Det stack i början men sen blev det bedövat. Jag ska låta den vila 5-6 veckor mellan varje gång så det lär ju ta sin tid och inte får jag utsätta den för sol heller...snyggt med förutom tatueringen då, märke efter en fet plåsterlapp där då jag ju älskar att sola!

På tal om sol...jag och barnen ska följa med Kenth till Rumäninen vecka 31!! Hotellet och flyget är bokat och klart, vi lyfter från landvetter lördag v30, underbart!! Då jag kommer att jobba större delen av sommaren med start redan 4:e juni (vi slutar kursen 3:e), var jag lite rädd för att vi inte skulle fixa gemensam semester i år, men nu löste det sig ialla fall! Kenth hade från början tänkt ta med bara flickorna och lämna mig ensam hemma   och det hade dom inte något emot alls, tvärtom! Kenth bor på ett jättefint hotell i Bukarest med inomhus- och utomhuspooler högt och lågt så det ska nog inte gå någon nöd på oss medans Kenth, han får jobba ihop till brödfödan på dagarna...

     

Vi har nu varit ute på vår praktik under tre veckors tid, eller det blev inte så många dagar för en dag skulle vi vara inne i skolan och sen var det helgdagar och andra utflykter i skolan så dagarna bara försvann! Min handledare ska ha barn i början på Juni (roligt för henne men tråkigt för mig) för jag tycker jättemycket om henne och det innebär att jag inte kommer få ha henne sista terminen!

Jag och eleverna i klassen bestämde vi skulle göra ett häfte till henne med hejdåhälsningar från oss alla, jag tycker ju sånt är jätteroligt att pyssla med och jag tror det var uppskattat från hennes sida.

    

Sen blev det presentregn från alla håll och kanter då jag fick ett jättefint halsband av henne och sen hade två elever köpt varsin chokladkartong till mig, tråkigt att jag inte äter choklad men det går säkert åt på annat håll skulle jag tro..glad och överraskad blev jag ialla fall! Jag i min tur hade köpt en ljuslykta till min handledare, den är tänkt hänga på väggen och har budskapet "follow your heart".

Sista fredagen på praktiken skulle personalen ha vårfest på kvällen, det var en upplevelse att få se pedagoger och annat löst folk bli lite susiga under västen och vilket språk sen då, waay under the belt...men roligt hade vi!

   Jösses vilket långt inlägg detta blev, jag förstår om ni inte orkat läsa ända hit då jag babblar på om än det ena än det andra.

Nu är det till stor del fokus på skolan och alla uppgifter som ska in innan kursens slut. Vi ska åka långväga på 40års-fest på helgen som den sista (och största) uppgiften ska vara inne, så den måste jag bli klar med till fredag 1 juni.

En sista grej...jag har köpt en jäääättefin vind/regnjacka som jag bara älskar! Jag tror jag skrev om den i tidigare inlägg. Jag tyckte att 1500:- var lite väl dyrt så jag hittade en affär på www där den var 200:- billigare, alltid något! Avslutar härmed detta inlägg med en bild på skönheten, go kväll och see you!

 





Av Charlotte - 17 maj 2012 10:32

Igår blev jag klar med en av flera examensuppgifter, nämligen skrivit en pedagogisk planering i matematik som jag valde skulle handla om problemlösning. Skönt kunna bocka av en grej, nu är det bara att ta tag i nästa... 

Här kommer en hyllning till norrmännen, dels för att de har nationaldag idag men oxå för att de har så otroligt duktiga problemlösare....jag tycker han är himla rolig!   

http://www.youtube.com/watch?v=R5bdWFCz6Tw&feature=related


Av Charlotte - 7 maj 2012 13:52

Helgen som gick var fantastisk, övereaskade Kenth med hotell och utgång i Gbg, bilder på det kommer senare! Sitter just nu och väntar på tåget som ska ta mig till Göteborg! Jag ska äntligen påbörja borttagning av min tatuering på axeln. Jag gjorde den när jag var trettio och hade väl en kris i mitt liv...? Jag tycker det är raggare och annat löst folk som har tatueringar på axeln och jag tillhör ju inget av dem så nu ska den bort!! Det kommer att ta tid och fattigare lär jag bli men det är det värt! Hoppas bara inte det gör allt för ont. Ska fota pinan från början till slut. Må så gott ute i solen för det gör jag! XOXO

Presentation


Välkommen hit! Jag heter Charlotte och jag är 41 år gammal. Jag arbetar som lärare och bor i Trollhättan tillsammans med min man Kenth. Jag är mamma till världens finaste tjejer Jessica 18år och Linnéa 15år som bor hos oss varannan vecka.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Intressanta bloggar

Besökare

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards