Lottentotts fantastiska liv! ...skriver om mig, mina tankar och allt annat!

Alla inlägg under oktober 2011

Av Charlotte - 30 oktober 2011 08:39

             

 


Linnéa har länge pratat om att göra godis med cornflakes i, så i fredags slog vi till och tillverkade lite. Jag gick ner till stan tidigare på dan för att hämta paket och då pep jag in och köpte flera olika sorters smaksatta chokladkakor. Resultatet av tillverkningen blev supergott! Jessica drog en annan variant, hon doppade vindruvor i den smälta chokladen.

Igår var vi ju och städade hos bror+svägerska från 10-18 förutom att det intogs 1/2 kebabpizza under 15min. Här är bild på en vaken Linnéa och en av de hundratals sömniga flugor jag väckte till liv..

    

Efter en sån dag, tänker jag varje gång, att när jag flyttar nästa gång betalar jag hellre än att göra det själv men så blir jag snål i slutändan och gör det ialla fall så idag sitter man här och har ont både i fingrar och armar..och inte tänkte jag på att ställa om klockan heller men nu fick jag ju en timme så det är ju bara bra   . Vad dagen har att erbjuda vet jag inte än så länge, jag har inte bestämt om jag ska pimpa sovrummet eller läsa/förbereda mig till den sista examinationen i engelska (presentation av lektion) som går av stapeln imorgon..men först ska jag äta frukost som kärleken ställt fram  .

Av Charlotte - 28 oktober 2011 16:49

Medans jag lagade middag ikväll, kollade tjejerna (till viss del även jag) på ett Tv-program som går på MTV, "Teen mom". Programmet handlar om unga kvinnor som av en eller annan anledning blir gravida och bestämmer sig för att behålla barnet, trots att både hon eller pappan fortfarande går i skolan och därmed inte heller kan försörja det kommande barnet förutom genom bidrag. Båda eller någon av dem är fortfarande så beroende av sin mamma/pappa att dom inte kan stå på egna ben och dom verkar inte bli mindre beroende av dem när barnet fötts fram. Jag sa både till barnen och till Kenth, det är inte konstigt världen ser ut som den gör på vissa håll när barn själva får barn!? Hur kan en del försvara/förklara sin graviditet genom att säga att den inte var planerad!? En avsaknad av både vett och preventivmedel är väl de faktorer som bidrar mest till en oplanerad graviditet eller? Den enda "ursäkten" som jag ser det, är om våld funnits med i bilden men annars är DU och endast DU själv ansvarig för vem du lägger dig med och framförallt på vilket sätt du gör det. För min egen del var båda tjejerna väl planerade då jag tycker att man först och främst ska utbilda sig, skaffa sig fast anställning och efter det är det läge för bilda familj men det är ju jag det..nu tar Lottens tankeverksamhet paus för ett litet tag och önskar er en fortsatt Go kväll, nu blir det kolla Idol tills ögonen går igen   .

Av Charlotte - 28 oktober 2011 14:22

Veckorna rullar som vanligt på i snabb takt. Denna veckan har vi haft två examinerande seminarium samt föreläsning men nu går kursen äntligen mot sitt slut..dock har jag matematikkursen kvar som jag får börja tampas med vad det lider. Jag var med Linnéa i hennes klass hela onsdagen, jättekul men vad svårt "bara" gå dit som mamma och inte börja reflektera utifrån ett lärarperspektiv.. jag var ialla fall med henne både på svenska, tyska, engelska samt trä-och syslöjd så hon fick hjälp av sin snälla mamma både med sin slev i träslöjden och sitt mumintroll i syslöjden  . Igår eftermiddag var vi på utvecklingssamtal för Jessica men utan Unikum då detta tydligen blivit hackat och låg nere!? Helgen som kommer ska tillbringas ute hos bror  + svägerska då de äntligen ska flytta till sin gård som de köpt! Kenth ska göra mansgörat, dvs hjälpa till att bära och jag kvinnogörat dvs hjälpa till att städa..Det kommer en dag då vi själva ska flytta härifrån och då räknar man såklart att dom ställer upp för oss?    Just det, i tisdags tog jag och tjejerna bussen ut till mamma för att hälsa på hennes kattunge, den har fått namnet Molly efter lottdragning där alla barnbarn fått lämna ett bidrag. Det tog drygt en timme för bussen att köra, när barnen suckade och frågade om vi aldrig kom fram, sa jag till dem att denna vägen åkte minsann er gamla mamma dag ut och dag in i mååååånga år utan att klaga och om jag gjorde det så har jag förträngt det.. Hursomhaver kom vi fram efter vad som kändes som en evighet, dock efter Kenth som tydligen kört i racerfart för att komma först bara för att få klappa och gosa med Molly själv! Katten var jättesöt på alla sätt och vis, tror färgen kallas sköldpaddsfärgad och ni kan säkert höra både Jessica och Linnéa be oss -Snääääälllla mamma och Kenth, kan inte vi oxå köpa en kattunge?????Nä, det kan vi inte.

Av Charlotte - 28 oktober 2011 14:22

Veckorna rullar som vanligt på i snabb takt. Denna veckan har vi haft två examinerande seminarium samt föreläsning men nu går kursen äntligen mot sitt slut..dock har jag matematikkursen kvar som jag får börja tampas på allvar med vad det lider. Jag var med Linnéa i hennes klass hela onsdagen, jättekul men vad svårt att "bara" gå dit som mamma och inte börja reflektera över undervisningen utifrån ett lärarperspektiv.. jag var ialla fall med henne både på svenska, tyska, engelska samt trä-och syslöjd så hon fick hjälp av sin snälla mamma både med sin slev i träslöjden och sitt mumintroll i syslöjden  . Igår eftermiddag var vi på utvecklingssamtal för Jessica men utan Unikum då detta tydligen blivit hackat och låg nere, efter det åkte vi hem och åt, fortsatte till GinaTricot som hade kvällsöppet och 20% på allting så där blev man snabbt dolares fattigare. Sen åkte vi och handlade mat, ganska mycket mat och det var ingen höjdare klockan åtta på kvällen, tur jag hade tjejerna med som hjälpte mig. Kenth befann sig i garaget och slipade på vad som komma skall, tjoho! Helgen som kommer ska tillbringas ute hos bror  + svägerska då de äntligen ska flytta till sin gård som de köpt! Kenth ska göra mansgörat, dvs hjälpa till att bära och jag kvinnogörat dvs hjälpa till att städa..Det kommer en dag då vi själva ska flytta härifrån och då räknar man såklart att dom ställer upp för oss? Just det, i tisdags tog jag och tjejerna bussen ut till mamma för att hälsa på hennes kattunge, den har fått namnet Molly efter en dramatisk lottdragning där alla barnbarn fått lämna ett bidrag. Det tog drygt en timme för bussen att köra. Barnen suckade och frågade om vi aaaaaldrig kom fram, då sa jag till dem att denna vägen åkte minsann er gamla mamma dag ut och dag in i mååååånga år utan att klaga och om hon klagade så har hon förträngt det.. Hursomhaver kom vi fram efter vad som kändes som en evighet, dock efter Kenth som tydligen kört i racerfart till mamma (jag ger mig sjutton på att han ville hinna dit först bara för att få klappa och gosa med Molly alldeles själv). Katten var jättesöt på alla sätt och vis, tror hennes färg kallas sköldpaddsfärgad och ni kan säkert höra både Jessica och Linnéa be oss -Snääääälllla, kan inte vi oxå köpa en kattunge????? Nä, det kan vi inte.

Av Charlotte - 24 oktober 2011 07:59

 

Helgen har varit mysig på alla sätt och vis, tänk att det är ett år sedan vi förlovade oss däruppe, tiden går fort när man är så lycklig som jag är! Min ring är det finaste jag någonsin ägt när det gäller smycken. En del tycker att jag valde en modell som är som en alliansring då förlovningsringar vanligtvis brukar vara släta, ialla fall här i Sverige. Men jag tänkte som så, att detta är en ring jag kommer bära varje dag och förhoppningsvis resten av mitt liv och DÅ vill jag ha en precis som jag vill ha det så därför blev det en ring i vitguld med 13 gnistrande diamanter och jag vet preeeeeciiiiiis vad jag vill ha för vigselring då den stora dagen är framme..  .

Här sitter mannen i mitt liv på en stubbe och väntar på att jag ska fota klart så han kan dricka sitt kaffe någongång..

 

Vi var ute på en lång promenad i lördags och jag blev lite nödig så jag satte mig i skogen och då fick jag se en bit bort i mossan, att Herr Kantarell tittade upp! Jag som trodde att han gått och lagt sig för att sova sedan några veckor tillbaka!!? Det blev plockat lite grann så igår kväll åt vi stekt röding med stekta kantareller och rökt sidfläsk till...det är mumma det! 

 

När vi var ute och gick, kom vi fram till en byggnad där denna läskiga dörr stod på vid gavel...tänkte att jag måste ju bara gå fram och kika vad som fanns där inne. Det var allt möjligt som spelades upp i min sjuka hjärna men lite besviken blev jag allt då det "bara" fanns några rostiga cyklar därinne! Jag har ganska nyligen sett "Den som dräper" på SVT1 så ni kan ju tänka er resten..

 

Det är som sagt ny vecka med nya möjligheter, så idag blir det till att läsa engelska artiklar till ett kommunikationsseminarium som går av stapeln nu på torsdag. Tjejerna kom som vanligt till oss igår, utvecklingssamtal för Jessica står på schemat, hon sköter sig så bra i skolan så det ska bara bli roligt gå dit, min stora duktiga tjej! Imorse skickade jag med Linnéa en fråga till sina mentorer, om jag får följa med henne till skolan nu på onsdag eller på fredag. Om det går bra, ska det bli spännande hänga med henne i klassen och sen tänkte jag även smygkika på själva undervisningen   . Igår när vi kollade på Moreus med gäster eller vad det nu heter på TV, frågade Jessica om jag kunde måla hennes naglar svarta. Samtidigt som jag gjorde det drog den gamle räven Yngwie Malmsteen av ett riff som fick publiken uppe i Orsa att hålla händerna för öronen, Jessica & Linnéa undrade vad han var för en typ och Kenth började spela luftgitarr för glatta livet, kanske var det en blandning av allt detta som gjorde att jag blev lite wild´n crazy för vips! hade även jag svarta naglar ...! 

 

Av Charlotte - 21 oktober 2011 12:49

  

...mot dom djupaste, mörkaste skogarna någonstans i vårt avlånga land Sverige. Jag och Kenth har sedan vi började träffas, hyrt samma stuga på just denna helg. Den platsen har blivit väldigt speciell för oss och jag hoppas att den så kommer att vara många år framöver. Till exempel så är det 1 år nu på söndag sedan vi förlovade oss där    och bara det är ju väl värt att fira! Det finns el och vatten men inte så mycket mer, inga grannar, ingen täckning på mobilen, ingen tv och inget www men däremot finns det vad jag tycker är mysfaktor nr 1 och det är en gammal hederlig öppen spis, så här ska eldas/mysas på hög nivå!  

Önskar er därute en fortsatt trevlig helg!

Av Charlotte - 19 oktober 2011 07:26

..till Carlanderska i Göteborg för kontroll och sen hoppas jag på lite shopping    jag behöver stärkas lite för i eftermiddag/kväll blir det matematik för hela pengen! Hyrde film igår och bläddrade igenom heeeeela långa registret med rysare och thriller och av alla dessa fastnade jag för en ny historia där Peter Stormare spelade polis i en byhåla och som skulle utreda ett mord på en tjej....den var så kass så jag var tvungen att pausa och kolla på halv åtta hos mig istället, tack för den televerket..   Nu får jag sätta fart om jag ska bli klar till skjutsen kommer, so long och sjung gärna i regnet!!

Av Charlotte - 18 oktober 2011 16:16

...skickat in min grammatiktenta, så nu håller vi alla tummar vi äger och har för att det går vägen!

Jag var och jobbade en sväng imorse, tiden bara susar iväg och så gjorde även Kenth nyss, fast denna gång till E-tuna..jättetråkigt men tyvärr ett måste ibland, miss you already   .Vädret gör att man eller rättare sagt jag, vill tända ljus och krypa upp i soffan under en go filt med en bra bok och det är precis vad jag tänker göra just nu, är nämligen i sluttampen av Åke Edwardson´s deckare "Den sista vintern"...spännande värre!


Ha det så bra ute i höstrusket och take care! 


 

Presentation


Välkommen hit! Jag heter Charlotte och jag är 41 år gammal. Jag arbetar som lärare och bor i Trollhättan tillsammans med min man Kenth. Jag är mamma till världens finaste tjejer Jessica 18år och Linnéa 15år som bor hos oss varannan vecka.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Intressanta bloggar

Besökare

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards