Lottentotts fantastiska liv! ...skriver om mig, mina tankar och allt annat!

Alla inlägg under mars 2012

Av Charlotte - 28 mars 2012 11:27

Hallå alla glada människor därute!

Här händer det inte så mycket förutom att jag läser...och då är det inte tantsnusk utan just nu sitter jag med två engelska artiklar som jag tydligen ska reflektera över. Igår var det kursstart och skola hela dagen lång, det verkar bli en hel del lektioner på hv på denna kursen men jag tror det kommer bli en skitbra och lärorik kurs! Jag var inte hemma förrän kvart í fem igår och då var det dags ställa sig rulla och steka köttbullar. Istället för ströbröd hade jag i husk som är mjöl i form av finmalda psylliumfrön och det gick finemang, husk smakar ingenting men har en lite mysko konsistens när det blandas med vätska, det blir lite som gelé. Jag hann alltså inte njuta så mycket av det fina vädret igår sen trodde jag det skulle bli lika fint idag men ack vad jag bedrog mig, nu regnar det till och med ute!?

 

Det är många som frågar hur det går med mitt "lchf-ätande" och jag har stått still sedan ganska länge vad gäller vikten, dvs på 77kg och mitt mål är att väga mellan 73-75kg. Som ni märkt så fuskar jag ibland både med sötsaker och alkohol...Motionen är de promenader till och från skolan på ca 30´enkel resa och med detta upplägg får det helt enkelt ta den tid det tar. Motivationen till att gå ner mer i vikt går i vågor men maten består för jag älskar maten och varför ska jag då inte äta den om jag nu mår bra utav den? Jag har inte ätit ris, potatis eller pasta på jag vet inte hur många månader och det är inget jag personligen saknar. Jag känner mig inte heller uppdäst och svullen samt att detta ständiga sötsug är borta! Så länge jag känner som jag gör i både kropp och själ, kommer jag att forsätta med den här "dieten" eller livsstilen ett bra tag framöver eller varför inte livet ut om man nu mår bra utav det? 

    

XOXO  

Av Charlotte - 26 mars 2012 12:47

På väg från Landvetter i lördags åkte vi förbi en vän och hennes lilla dotter för att lämna av lite beställningar, sen blev jag jättehungrig så vi stannade till på laxbutiken och åt lunch. Vi slog båda till på varsin lyxtallrik med 11 sorters lax...jag blev proppmätt! Kenth fick äta potatisen för den lockade inte ett smack. Soppan däremot som står bakom potatisen var jättegod så den blir det nog nästa gång vi åker dit.

   

Vi hade även köpt med oss färska räkor och varsin halv krabba som vi skulle äta senare på kvällen. Med facit i hand, det hade gott och väl räckt med en halv krabba till oss var. Det är mer mat i dem än man kan tro fast det är lite som musslor, man vill inte gärna studera dem alltför ingående och vill helst inte tänka på vad dom äter därute till havs...levande som dött...men goda är dom ialla fall!

Jag hade beställt en plånbok av Kenth så han valde denna och prickade helt rätt  , tyckte den var jättefin!  

 

 Igår jobbade jag hela dagen lång, tolv timmar men jag höll på att försova mig då vi båda glömt ställa om klockan till sommartid. Det är tur att Kenth är morgonpigg och jag höjde på ögonbrynet när han kl 6.10 kom in med kaffe på sängen!! Fast han var snabb med att berätta att den var 7.10 så jag hann aldrig bli arg på honom   .  Det var ju även våffeldagen igår så vi gräddade våfflor för glatta livet på jobbet och det är lika roligt varje gång...alla lagar vi på olika sätt. Jag åt ingen utan nöjde mig med vispad grädde, vilket jag tyckte var redigt gjort utav mig. 

Idag har jag ägnat dagen åt att läsa inför morgondagen. Vi börjar nämlligen en ny kurs "Perspektiv på kvalitet och bedömning i grundskolans tidigare år". Jag tror denna kurs kommer bli jätteintressant och av det jag läst idag, har jag redan hunnit skriva ner många tankar och idéer i läsloggboken. Denna loggbok ska tydligen uppdateras inför varje lästillfälle så det ska bli intressant se om jag får användning för den senare i kursen.

   

Jag fick hem en krasslig och blek Linnéa från skolan så nu ligger hon i sängen med både data- och tvförbud. Väljer man att gå hem från skolan, då ska man oxå ligga i sängen och vila! Så hon gjorde sig varm choklad och läser i sin bok "Hungerspelen" som tydligen är "apbra".  Tidigare idag fick jag sms av Jessica att även hon kände sig hängig men hon skulle försöka kämpa på till skolan slutar..så vi får väl se hur många barn jag skickar iväg imorgon!? Nu ska jag brygga mig en kopp kaffe och läsa lite tantsnusk...

 

Köpte mig en triologi av Nora Roberts på halva reapriset, hur bra som helst med tre böcker i en men den är tung, orkar inte hålla uppe den i sängen utan det får bli läsning i soffan.

XOXO

Av Charlotte - 23 mars 2012 17:48

Kan det bli så mycket bättre med strålande sol och kursavslut? Jo, jag skulle såklart haft tjejerna och Kenth hos mig men den sistnämnda hämtar jag hem imorgon, i vanlig ordning...han får sluta med den ovanan, att åka bort på detta vis. Tjejerna kommer ju på söndag men då ska jag jobba mellan 9-21, ett mastodontpass men å andra sidan var det längesedan jag jobbade på helgen så det är lika bra slå till rejält.

När jag promenerade hem förut såg jag (enligt mig) tre tydliga vårtecken

1). Knott/mygg som dansade i solen

2) Längs kanalen satt det fullt med folk, unga som gamla

3) "Skateplattan" var full med kids

Jag bestämde mig fira kursavslutet med att ta vägen om ostaffären. Köpte med mig en marmelad Rabarber & Vanilj hem, samt två ostar (Rouqefort och Delice 41% fett) som tydligen skulle passa bra till, älskar ju blandningen när sött möter salt. Det behövs inga kex, ingen frukt utan bara en bit ost med en klutt marmelad på. 

 

Till ovan ett glas rödvin och de två sista avsnitten av säsong ett av "Game of thrones" så är min kväll gjord. 

Personligen tycker jag att det är roligare läsa bloggar där man lägger ut bilder så därför kommer en på mig, håll tillgodo och ha det fint mina vänner, kram ♥ 

 


Av Charlotte - 22 mars 2012 08:44

Det blev både promenad dit och hem igår, härligt med sol och vårvärme! Efter det att vi var klara i skolan, gick jag till Camilla för att lämna parfym som hon beställt och jag passade på att få med mig lite DVD-skivor hem att titta på     ... Stackars stackars Camilla har varit sjuk jättelänge och inte fått någon medicin för det förrän för några dagar sedan och som grädde på moset har hon även fått allergi av något slag. En del har verkligen otur och jag tänker på dig, det är ju bland annat till sådana som du som mina skattepengar går till   . För er som kanske undrar, har inte min doktor hört av sig angående mina eventuella larver i ögat...jag antar jag får höra av mig själv om jag vill veta svaret.

Idag ska jag möta upp vännen Lorena nere på stan för en fika/lunch, sen blir det jobb resten av dagen. Till frukosten blev det räkor, kokt ägg, majonäs och gräslök som jag rörde ihop och till det rökt lax och stenbitsrom. Det blev ju nästan en lyxfrukost men så är livet allt bra lyxigt oxå!

 

Av Charlotte - 21 mars 2012 10:46

Vi hade teknikredovisning igår och vår grupp redovisade en massageartefakt och diverse andra tillbehör.

 

Det var roligt se vad de andra grupperna gjort för "uppfinningar". Jag ställde mig dock lite frågande till själva upplägget på lektionen då det blev lång väntan på att läraren skulle komma till just vårt bord..hursomhelst var det ännu en uppgift att bocka av på den här kursen och det känns skönt.

När vi var klara åkte jag och handlade mat tills kvällen, hem och gjorde desserten som skulle stå i kylen ca fyra timmar. Fick ett ryck och tömde källaren på återvinningspåsar så det blev en tripp till stationen med dem. Sen åkte jag hem och fortsatte greja med maten. Det gick två röda trådar genom kvällen och den första var hallon (i välkomstdrinken och i desserten) och pepparrot (i förrätten och i varmrätten). Till förrätt eller starters, blev det favorit i repris: pepparrotsröra på salladsblad och minivariant på västerbottenchips med rökt lax, creme fraiche och löjrom.

   

Till varmrätt gjorde jag en ny rätt som hette krämig pepparrotslax med räkor, det är alltid nervöst göra något man inte gjort förut och speciellt när man får gäster. När man inte vet hur det ska bli och hur det smakar men som tur var verkade alla tycka att det var jättegott.

 

Till dessert gjorde jag chokladpannacotta och till tjejen som är laktosintolerant, gjorde jag en passionsfruktspannacotta.

        

Det var en jättetrevlig kväll och som sagt är det roligt att träffas utanför jobbet! Alla tre som var på besök skulle upp och jobba som idag så jag undrar om de kanske är lite trötta?

Själv sov jag till nio och efter nu intagen frukost som bestod av pepparrotsröran från igår och rysk yoghurt med bär och nötter, ska jag ägna resten av denna onsdag till att ta mig ner till skolan i em för att göra en laboration jag missat, sådär kul gå dit för 20min men då är det ju tur man bor hyfsat nära. Tror jag ska ta en promenad ner för det verkar vara vår i luften!? 

XOXO     

Av Charlotte - 19 mars 2012 19:40

Måndag...denna härliga dag, jag tycker inte det är annat än måndagar och fredagar då veckorna går så fort! Idag har jag eller vi haft en utav tre examinerande lektioner. Det var en experimentfestival där var och en visade upp ett experiment samt att vi fick gå runt och kolla på andras, roligt och givande! När det var klart satt vi lite med en gruppuppgift och sen var det dags för mig att avvika, jag skulle nämligen köra Kenth till landvetter...han åkte till Kina idag  . Men han hann ju vara hemma några dygn ialla fall och man får vara glad för det lilla, det kunde varit värre!

Resten av denna dag har jag laddat och planerat inför morgondagen, först är det skola på fm och sen på kvällen blir det tjejträff här hemma hos mig! Det är tre vikarier från gruppboendet där jag jobbar som kommer hem och tjötar lite. Det ska bli kul träffas utanför jobbet   . Jag tänkte ju bjuda på lite mat och då kom jag på att jag måste höra om det finns allergier och det fanns det men inte mer än jag får tänka till lite, jag tror detta kommer bli kanon och kanske att det åker fram något spel frampå kvällskvisten..


Nu önskar jag er en fortsatt go kväll härifrån soffhörnet..


    


Av Charlotte - 18 mars 2012 14:29

Man blir ju ständigt utsatt för frestelser åt alla håll och kanter...barnen kom och ville baka chocolate chip cookies och jag uppmuntrar dem oftast till att baka det de vill.

   

     

     Sen är det ju det här med provsmakning, jag ville inte göra det pga jag åt sött igår och det känns i mitt mammahjärta men någonstans får jag faktiskt dra gränsen, dom ser ialla fall väldans goda ut!

        

Kenth står och lagar köttfärssås men han gör inte som jag (köttfärs, lök, grädde, ketchup, salt & peppar) utan här ska det göras en egen tomatsås först och när den fått gottat till sig, får den gifta sig med köttfärsen. Liiiiite överkurs för min del men så blir inte min hälften så god som hans heller!

   

Idag har han tagit undan en egen klutt med sås och öst på med grädde, jag måste ju få i mig min fettranson som ska ligga på drygt 80-100gram/dag.


Av Charlotte - 18 mars 2012 09:33

När man som vi ibland är fem pers i familjen, tar det sin lilla tid att göra sig iordning. Speciellt om alla ska duscha, fixa håret och sminka sig, Kenth och Anders håller inte på så mycket med just den biten men till slut kom vi ialla fall iväg på iväg på kalaset.

När vi kom dit började vi med husesyn och sen gårdssyn och jag blev avis på hus och trädgård men mest på det fina stallet....vill oxå ha! Det serverades smörgåstårtor på löpande band, jag åt fyllningen och garneringen men pillade bort det mesta av brödet, kände mig som värsta knäppgöken. Sen blev det såklart tårta, mamma hade som vanligt gjort sina jättegoda prinsesstårtor

 

och jag tog bara en liiiiten bit och kunde inte motstå äta upp Linnéas marsipan... Jag drack även rödvin, åt nötter och godis så efteråt fick jag lite dåligt samvete eller rättare sagt, blev lite sur på mig själv för att jag inte har någon karaktär stå emot godiset..onödigt! 
Jag hade gjort detta häfte till Niclas som började med en dikt om honom själv och sen var det ett intyg och det var själva presenten,

 

En 3dagars Formel 1-tävling med övernattning på hotell nere i Tyskland i sommar, vi hade även införskaffat honom lämplig klädsel såsom jacka och keps till detta tillfälle.

 

Han är ett stort fan av just formel 1 så han blev såklart jätteglad! Hans medresenär är....Kenth   .

Det blev en mycket trevlig kväll och det var trötta men nöjda firare som åkte hemåt framåt natten. 

Jag och min fina dotter!

 

Katten Gottfrid har hittat sysselsättning

 

Kärleksparet No.I 

        

Jag och min andra fina dotter (kolla in mina lystna blickar på godisskålen)

   

Kärleksparet No.II

 

En sak ska du bara veta Niclas.....

      

Presentation


Välkommen hit! Jag heter Charlotte och jag är 41 år gammal. Jag arbetar som lärare och bor i Trollhättan tillsammans med min man Kenth. Jag är mamma till världens finaste tjejer Jessica 18år och Linnéa 15år som bor hos oss varannan vecka.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Intressanta bloggar

Besökare

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards