Lottentotts fantastiska liv! ...skriver om mig, mina tankar och allt annat!

Alla inlägg under september 2011

Av Charlotte - 14 september 2011 12:47

Föräldramötet igår var lite av en repris från Linnéas. Rektorerna drog upp några ändringar i skollagen som att ajabaja, nu får man inte vara ledig längre period utan att det finns synnerliga skäl! Jag kom hem till kidsen som kollade på Idol, för min del kan det programmet kvitta, tacka vet jag Robinson!!

Idag tog jag faktiskt bussen ner till gymmet pga det ostadiga vädret. Jag vågade mig på mig en ny maskin som jag tror gör gott för gäddhänget     . Medans jag körde en magmaskin kom "Gösta 65-70år" fram och sa något till mig. Kruxet är att jag har musik på ganska hög volym i öronen så jag såg bara hans läppar som rörde sig. Den lite nu förvirrade mannen var på väg att gå MEN trevlig och artig som jag är, stannade jag upp, tog ur snäckorna och frågade med snäll ton men svarta ögon vad f*n han ville!? Då undrade han bara om jag körde hårt? Jag svarade tillbaka att jag kör så hårt jag orkar och sedan satte jag tillbaka snäckorna med ett leende som sa att jag verkligen inte hade lust att småprata. Jag fick lite dåligt samvete men va sjutton, han kunde väl gått fram till någon av ladiesarna på 65 plus som var där och som säkert inte skulle ha något emot att kallprata lite med en gentleman i sina bästa år..? Nu ska jag softa fram till det är dags börja göra mig iordning för kvällskursen, vi ska tydligen prata om tal som inte finns..sen blir det raka vägen hem till Bonde söker fru och efter det Svenska miljonärer. Hej svejs så länge!

Av Charlotte - 13 september 2011 12:09

Halloj!

Sitter och väntar på att ta bussen ner till stan, ska till skolan på föreläsning och senare ikväll är det föräldramöte på Jessicas skola. Jobbet har ringt både igår och idag och undrat om jag kan komma in men igår var vi på möte hos lagens långa arm, dvs advokaten och idag är det som sagt föräldramöte, synd jag måste tacka nej till lite extrapengar. 

Jag var redig och tränade igår, samma procedur som sist fast denna gång gick det lite bättre, kan det bero på skorna tro..?   

Kenth har lämnat oss tjejer här hemma för en liten tjänstetripp på några dagar men jag tror nog vi ska klara oss hyfsat ändå men du är redan saknad  . 

Nu går klockan framåt så det är dags för mig dra mig, ha det så gott därute!

Av Charlotte - 12 september 2011 07:58

God morgon alla glada!

Då var det en ny vecka med nya möjligheter.    Förutom att gårdagen ägnades åt att läsa studielitteratur, köpte jag krukorna och blommorna jag tidigare pratade om. Jag fick även köpt nya skor och dessutom sockar som tydligen andas så nu kommer jag att springa på fjäderlätta fötter ner till gymmet   .

Barnen kom igår och vi hade ett långt samtal om skolan och läxor, lite förhållningsregler och tider, genomgång av kläder och inköp av kläder..vilket visade sig komma att kosta en slant då det bland annat är höst/vinterjackor, skor och kängor, gympakläder etc som står på listan MEN det är ju sånt dom behöver så.. Jag är glad för att jag träffat en man som engagerar sig och bryr sig om barnen och deras skolgång, tack mitt   .  

Här kommer några bilder på mina favvo-blommor, må så gott därute!    

Av Charlotte - 10 september 2011 20:17

Skam den som ger sig...! Efter ett långt och trevligt besök hos en vän som behövde piggas upp, åkte vi ut i skogen och vad fanns där om inte fiiiina kantareller!! Jag har nog aldrig sett så mycket olika sorters svamp som jag gjorde idag, alltifrån djupaste röda till vitaste vita svampar men huvudsaken var att vi hittade dom gula   . Imorgon blir det köttgryta till middag, med kantareller i såklart!


    

          

Av Charlotte - 10 september 2011 09:03

God morgon!

Härlig dag att vakna upp till med nybryggt kaffe och kärleken bredvid sig! Jag känner att jag använt musklerna både här och där igår för det är lite ömt på vissa ställen, gott det ger lite resultat (ialla fall i form av värk)! Igår köpte jag en hel laxsida så till middag blev det lax, rotfrukter och romsås, tror nästan det är en utav favoriterna    och vilken skillnad det är på färsk lax jämfört med den frysta man så ofta köper.

                                    

Agendan idag blir bland annat åka till återvinningen med skräp, möbler och gräsklipp och sen blir det nog en tur till skogen för jag har inte gett upp hoppet att hitta stället där skogens guld glimmar.. Som jag skrev igår skulle jag även behöva köpa mig nya skor och igår när jag var på blomsterlandet såg jag skitsnygga krukor som jag tror skulle passa jättebra till vardagsrummet! Vi har ganska speciella färger där och stora fönster så det passar inte riktigt med vad som helst. Dom sålde även stora och fina orkidéer till bra pris men vi får väl se, jag har en förmåga att köpa på mig krukor som passar just för stunden och som sen bara blir stående.. Nu så ropar mannen att frukosten är klar så det är väl bara lyfta på sig och sätta sig vid dukat bord   .

Må så gott så hörs vi!

  

Av Charlotte - 9 september 2011 13:49

Nu blev inte denna fredag riktigt som jag tänkt mig..Det var tänkt jag skulle på föreläsning på fm men så imorse ringde elektroluxkillen som skulle komma och byta ut vår ismaskin vilket jag alldeles glömt bort! När han var klar och lämnat huset med kommentaren "nu hoppas vi att det blir is till fredagsgroggen" drog jag på mig träningskläderna och cyklade i det strålande vädret ner till gymmet!

Det var längesedan jag var där..närmare bestämt dec-09! Det kunde jag utläsa av träningskortet som fortfarande fanns kvar! Det är ju ganska roligt när man väl kommer dit och oftast är det ju det som är jobbigt, att just ta sig dit. MEN jag hoppas att det blir ändring på det och att Kenth kanske vill göra mig sällskap? Vi får väl se! 

Medans jag höll på att träna armarna kunde jag bara konstatera att jag är grymt svag i vänster arm, det måste ju vara något fel på den!!? Kanske musklerna har blivit förtvinade efter alla år? Kanske jag (vi) ska skaffa en liten bebis eller två som jag bär omkring bara på höger arm så jag får muskler även på vänster sida? ELLER så gör vi några extra rep med den armen i fortsättningen eller varför inte börja med armhävningar? Det verkar bra mycket enklare än det förstnämnda... 


Lilla mamma hade oxå varit och tränat så hon kom hit på en kopp kaffe efteråt. Då passade jag på att åka med henne och handla mat samt kolla på nya träningsskor för inomhus för mina nuvarande håller bokstavligen talat på att vittra sönder, nu hade även ena sulan lossnat *skäms*. Nåja, nu ska jag softa och invänta mitt    .

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig dag!

Av Charlotte - 8 september 2011 07:22

 God morgon!

Då var första koppen kaffe uppdrucken och även första föräldramötet avklarat. Jag var på Linnéas igår och det är lika tråkigt varje gång se det lilla antalet föräldrar som går dit. Nu är vi ändå en ny klass där två skolor/klasser slagits ihop och då vill man väl träffa både lärarna och föräldrarna, helst även barnen men det kanske blir vid annat tillfälle? 

Kvällen började med ett slags stormöte i matsalen där rektorerna först pratade om ditten och datten, påtalade den nya skollagen som bland annat inte längre gör det möjligt för kreti och pleti att åka utomlands stup i snöret. Dom tog upp att om man ändå bokar resa och åker trots obevlijad ledighet kommer det vidtagas åtgärder, allt för att skolan ska hålla ryggen fri  och att det ska finnas dokumenterat om eleven inte uppnår målen. Jag tror personligen inte att det gäller de barnen som åker iväg 1-2 veckor utan snarare de som åker iväg 2-3månader för att hälsa på sin släkt och vänner... 

Det var även en del prat om fritids, man har sitt barn under de timmar man är på jobbet och sen under ev. restid till och från jobbet men det är inte okej gå hem och duscha först eller åka och handla..så ja, en hel del pekpinnar var det ! På frågan varför de tagit bort rasterna för alla elever, läste jag mellan raderna att eftersom det är ganska oroligt ute i korridorerna mellan stora elever 7-9 och de som är mindre, löser skolan detta genom att hålla våra barn inlåsta i klassrummet.

Jag tycker att skolan stoppar huvudet i sanden istället för att ta sig an själva problemet. En del föräldrar tyckte det var bra med schema-upplägget för då får barnen mer fritid innan sin ev. träning, dom får ju ändå bensträckare etc och sen finns det faktiskt  barn som inte vill gå ut på rasterna pga mobbning men återigen, ta er an problemet istället för att göra på detta sätt! Jag tycker att dagens skola borde kommit längre i sin utveckling än att utföra en kollektiv handling och hålla barnen inne bara för att enstaka elever är stökiga? Som vanligt när ett problem dyker upp, sätter man plåster på ett blödande sår istället för att göra rent och sy ihop det..


Jag vet inte om jag tycker om nya bloggen, saknar min gamla med all historik och alla minnen/kort som finns där   ..men det är roligt att man kan göra smileys här och där och sen ska jag be Camilla om hjälp med att göra en finare layout/header, hon är en fena på det där! Idag ska tydligen solen skina på mig så det blir en prommis runt spikön och sen jobba resten av dagen.

Må så gott därute!

Av Charlotte - 7 september 2011 13:50

Kolla in detta fina inbjudningskort som låg och väntade på oss i brevlådan! Det fanns ett krav med och det var att man måste vara utklädd för att få komma in så nu blir det till att fundera på vad man ska spöka ut sig i...hursomhelst ska det bli himla skoj, både att klä ut sig och gå på fest!!


Ikväll är det kvällskurs på hv men det är även föräldramöte med Linnéas klass så valet är enkelt vart jag tänker ta vägen. Det ska bli intressant höra skolans upplägg och förklaring till varför dom valt ta bort alla raster och om det kommer några reaktioner från de övriga föräldrarna... Ha det gott så länge!  


Presentation


Välkommen hit! Jag heter Charlotte och jag är 41 år gammal. Jag arbetar som lärare och bor i Trollhättan tillsammans med min man Kenth. Jag är mamma till världens finaste tjejer Jessica 18år och Linnéa 15år som bor hos oss varannan vecka.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Intressanta bloggar

Besökare

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards