Lottentotts fantastiska liv! ...skriver om mig, mina tankar och allt annat!

Alla inlägg under januari 2012

Av Charlotte - 18 januari 2012 07:44

  Halloj!

Middagen igår som bestod av laxfilé i ugn med ett täcke där Jessica tog vad som fanns hemma. Det var  creme fraiche, gräslöksost, vitlökspulver, oliver och soltorkade tomater och till det serverades blomkålspuré med smör, grädde och massor av riven parmesanost i, det var jättegott!

   

Jag tycker att blomkål är såå gott så denna purén/moset kommer jag göra många ggr framöver. Måste även testa att göra blomkålsris någon dag.

Efter vi ätit klart fick vi hastigt och lustigt iväg på en promenad genom mörkaste djupaste skogen, bakom Björndalen mot Paradisskolan och där Jessica skrämde upp sig själv med att berätta om skräckisar hon sett och då kunde ju inte jag låta bli att skrämmas lite jag oxå genom låtsas jag såg/hörde ngt bakom oss på vägen och i skogen vi gick i. Kenth var hemma och strök sina skjortor och packade, han åkte nämligen till Rumänien imorse   . Promenaden gick ialla fall till Linnéas skola, de hade nämligen öppet hus på högstadiet. Det var även Linnéas första dag på sin nya skola så jag var tvungen prata med klassföreståndaren om hur det hade gått men det hade bara gått fint. I ett utav klassrummen satt matteläraren som jag har på min kvällskurs och jag hann inte mer än stoppa in näsan förrän han undrade varför jag inte var hemma och läste på till tentan, svarade att jag gjort det hela dagen...    .

När vi ändå är inne på ämnet är vi alltså framme vid dagen D eller dagen T där T:et står för tenta! Ikväll gäller det och jag känner att det får gå som det går, jag kan bara göra mitt bästa och sen får det vara. Ska ialla fall bli väldigt skönt när det är över.

Frukosten idag var repris på gårdagen, äggröra och kabanoss och jag tycker det är både mättande och ganska gott. Det braiga med lchf är att man inte blir sugen på godis/kakor eller annat sött för när man äter, äter man så man blir mätt och sen står man sig länge, jag antar att det är fettet som gör det. Motionen idag blir en promenad vid halv tio ner till torget, ska följa Jessica till bussen, den gottegrisen har nämligen sovmorgon idag. Sen ska jag gå hem igen såklart. Kruxet är bara att jag ska gå samma väg i eftermiddag igen. Jag försöker vara redig och använda benen så att jag slipper lägga ut pengar på ett busskort och hittills har det gått bra. Därför ber jag till vädergudarna att idag hålla inne med någon form av nederbörd och även vinden  .

Nu säger jag See you and have a nice day!!  

Av Charlotte - 17 januari 2012 08:02

God morgon kära läsare!

Barnen har åkt till skolan och det är tyst som i graven här hemma. Frukosten idag bestod av äggröra gjord på 2 ägg, 1 msk grädde, salt & peppar och till det 1 stekt kabanoss med 78% köttinnehåll, har läst att det är bra äta korv med hög kötthalt så då vi får tro detta blir rätt.

 

Denna förhoppningsvis braiga tisdag måste gå åt till att räkna matte då tentan närmar sig med otäck snabb fart  , är glad för att jag inte läser kvällskurs denna termin utan istället kan fokusera på skolan och sen jobba lite här och där när andan faller på. Kenth satt och pratade ekonomi med Jessica igår då dom gick igenom vad det faktiskt kostar att leva när man börjar jobba och flyttar hemifrån. Hon ska snart välja in till gymnasiet och det är mycket hon ska tänka på..fast jag tycker att hon först och främst ska välja det hon är intresserad av och det hon tycker är roligt, i hennes fall är det att jobba med små barn. Jag har föreslagit att hon ska välja barn och fritid för att sen söka in till högskolan och kanske bli förskolelärare. Så länge hon sköter sig och skolan, har vi lovat att ställa upp ekonomiskt fram till hennes examen. Jag vet hur skönt det kommer vara när jag själv går ur skolan utan en endaste krona i studielån. De pengar man då skulle lagt till lånet kan man istället ha roligare för eller varför inte spara till framtiden..? Sen vet jag inte om Jessica tänker så, antagligen inte just nu men man hoppas ju att man genom diskussion och förklaring, ialla fall så ett litet frö hos henne...! 

Räkna matte var det ja, see you!!      


Av Charlotte - 16 januari 2012 18:40

Intro till natur och teknikkursen var bra, mycket info att ta in som vanligt vid kursstart men jag tror det blir fina fisken med alltihop. Till lunch hade jag tagit med tre biffar från gårdagens middag och hamburgerdressing...det fick duga gott. När det var uppätit och böcker sålda, åkte jag och Linnéa med mamma till Uddevalla för att kolla in vart smådjurskliniken låg då hon ska dit med Molly på torsdag. Efter det blev det raid med start på Lampan, Blomsterlandet, tygladan i Vargön och sist Ljuspunkten...vad jag handlade? Två murgrönor som jag ska ersätta mina ledsna julstjärnor med. Linnéa höll på att dö av tristess ungefär vid Lampan och då kan ni tänka er resten..

Vi lagade strimlad biff med jordnötssås till middag, gott som bara den, ris till kidsen, broccoli till Kentha och mig.

 

Nu blir det prommis till Överby och tillbaka för att hämta studielitteratur och avverka en utav de fyra 50-min promenader/vecka sen blir det softa i soffan resten av kvällen! 

Av Charlotte - 16 januari 2012 07:20

God morgon på er!!

Jag är laddad till tusen och startar med en smoothie till frukost 


 

1 dl grädde

1 dl turkisk yoghurt

1 dl mjölk

1 dl frusna bär

1 msk krossat linfrön

Jag ska strax börja göra mig i ordning för att om ca en timme promenera ner till skolan, ska bli kul träffa klasskompisarna igen. Kursen som börjar heter Naturkunskap och teknik i ett praktiskt didaktiskt perspektiv.  Efter skolan blir det en tripp till Uddevalla med lilla mamma. Ha det gott kära läsare! 

Av Charlotte - 15 januari 2012 18:18

Vad jag trodde skulle bli ett kort litet besök på Linnéas nya skola, visade sig bli en heldag med slut 14.30..sista timmen var syslöjd och då var jag mör och lite trött i huvudet av alla nya intryck och allt samtalande till höger och vänster men vad det verkar vara bra i den nya klassen, hoppas verkligen att Linnéa kommer att trivas. 

I lördags vaknade vi i lugn och ro, Kenth svängde ihop en räkomelett till frukost/lunch och sen åkte vi till stan för att ta körkort-resp passfoto, kunde konstatera att jag ser yngre ut nu än vad jag gjorde för 10år sedan, eller vad tycker ni!? Linnéas kommentar var "Mamma, måste du se så stel ut?" Om det nu är någon som undrar så är kortet till vänster taget 2012, det andra 2001.

   

När det var klart åkte vi upp till berget och promenerade för att sen leta upp en fin plats för lite korvgrillning, det var väldigt trevligt och mysigt men faaaaasligt kallt!! Är det något jag ska ha när vi flyttar in i vår herrgård, är det en öppen spis eller kakelugn, helst i varje rum   jag tycker eld är både rogivande och romantiskt att titta på.

       

        

 

Jag fick idag höra att "Du och Kenth ser så lyckliga ut på alla bilder" och det stämmer till 100%    .

Idag har jag jobbat mellan 7-15 och efter det hämtade jag tjejerna och handlade mat inför veckan som kommer, för imorgon smäller det!! Då börjar nämligen inte bara en ny kurs på skolan utan även starten på ett 6veckors långt (eller kort) lchf-ätande. Jag ska försöka lägga upp både bilder och recept ifall någon av er därute blir inspirerad att testa denna ypperligt goda diet, eller levnadsstil kanske man ska kalla det för...? Men nu så vankas det köttfärsbiffar, ädelostsås och klyftpotatis (inte för mig, det blir ett salladsblad eller två). Önskar er en fortsatt trevlig söndagkväll, vi ses imorr´n!! 

Av Charlotte - 12 januari 2012 09:03

Grått, blåsigt och sen regnar det småjävlar ute....kunde ju varit bättre väder, gnällkärring som jag är.

Jag tog mig till matten igår kväll, var väl sådär givande, lite flummigt kanske men det har å andra sidan hela kursen varit, tycker jag. Efteråt skjutsade goa Erica hem mig och då hon liksom jag är gräsänka följde hon med in och tjötade en stund. Vi åt lite småplock tills det var dags för henne åka hem och mata sina pärlor sen att hon dricker mjölk till kex & ost, skinka och oliver är för mig en gåta och kommer så alltid att vara, jag dricker mjölk 0 ggr/år och tycker det är äckligt förutom en skvätt i kaffet. 

Idag fortsätter jag (kanske) med att räkna lite matte tills det är dags dra mig till jobbet vid klockan två. Kenth kommer hem ikväll så han hämtar mig vid halv tio, förhoppningvis tillsammans med Linnéa som ska sova hos oss ikväll då hon och jag ska på besök imorgon bitti till en skola, som hon eventuellt ska börja på.

Igår kläckte jag en vad jag tror superbra idé till Kenth! Den går ut på, hör och häpna, att både han och jag under en sexveckorsperiod följer ett lchf-schema och promenerar 4ggr/vecka á 50min. Underbar och stöttande som han är svarade han "Of course baby, everything for you" eller nja, riktigt så kanske han inte sa utan det var mer "Hmm... jaha, men har du inte provat på det där"? "Jag tyckte jag lagade hur mycket mat som helst i somras och det gick väl sådär med vikten eller..."!? Men sen så han faktsikt att "Självklart ställer jag upp och stöttar dig" . Det som är det fina i kråksången och som jag är tacksam över, är ju att Kenth tycker det är roligt att laga mat sen att han är superduktig gör ju inte ont, förutom att göra cupcakes..Barnen säger stup i snöret att det är tur vi har Kenth som lagar mat åt oss för när mamma är hemma blir det bara matlådor, nu har ju barn en tendens att överdriva ...eller kanske inte men jag tycker inte man ska förakta matlådorna här i världen, dom fyller sin funktion mer än väl. Hursomhelst ska det bli både kul och intressant se OM det händer ngt och på VEM det iså fall händer. Jag blir säkerligen pissed off om jag går upp och han ner men det tar vi då... När vi drar igång med detta är dock lite oklart, måste bara hitta rätt tillfälle...  Så här på vårterminen är det inte lätt då kalasen snart börjar avlösa varandra på löpande band, ALLA fyller år nu eller nja, inte alla men många. Jag undrar om Kenth vet vad han sa ja till då han hittills endast ätit ett mål mat om dagen och det är middagen, resten av födan är i flytande form av kaffe.....sen reser han ju en hel del  och ni hör ju att jag redan kommer på lite ursäkter här och där men vi får som sagt se hur det går. Om man lever efter ordspråket som jag har på min header och som finns här nedan så är det bara du själv som kan åstadkomma en förändring.

Bilden har jag för övrigt snickrat ihop själv        

 

Av Charlotte - 10 januari 2012 13:40

...eller lös kanske jag ska säga för nu har jag tagit ett brejk i matteskrivandet eller rättare sagt så är jag nu klar med själva skrivandet, nu är det tänkt att jag ska börja räkna och jag gör allt annat är börjar med just det. Jag tittar ut genom köksfönstret då och då och tänker att jag borde (förutom att börja räkna)....ta på mig varma kläder och gå ut på promenad men så tar latmasken över som tycker det är både halt och kallt ute och hittills har den fått sin vilja genom så här sitter jag alltså och kommer så förmodligen göra resten av eftermiddagen. Som ni kanske märker har jag inget vettigt eller intressant att skriva, jag bara ordbajsar. Jag är faktiskt rätt trött på att skriva nu när jag suttit  två timmar och skrivit om matematikens fantastiska värld... Nu såg jag en gammal farbror gå förbi med sin hund utanför och tänker att en sån skulle man ju ha, en hund alltså ingen gammal farbror. Då skulle man ju vara tvungen att komma ut i friska luften, men så inser jag att näe..visst är det mysigt att ha hund men inte när man ska åka bort, det regnar ute m.m. och jag vet att Kenth vill ha hund men visste ni att i Kina äter dom hundar? både hundar och katter men vad spelar det för roll när vi bor i Sverige? NU kom posten så nu får jag nog ta på mig pissetofflorna och halka ut till brevlådan för att se om det finns något intressant att läsa eller några intressanta räkningar fast näe, det finns inget intressant när man som jag, är en budgetfantast och har kalkylerat varenda räkning fram till sådär 2014....snacka om att vara tråkig. Det kanske var ekonom jag skulle bli!? Jag är inte så bra på att tjäna mycket pengar, det har jag personligen ingen ambition till att göra utan överlämnar det med varm hand till andra som finner det kul men jag är en fena på att planera mycket pengar, till exempel så hade jag fixat pusslet nedan hur lätt som helst  

      

Av Charlotte - 9 januari 2012 15:24

Kom inte på någon bättre rubrik. Julen är utstädad så nu ser det ut som värsta stela församlingshemmet här hemma, gillart inte något vidare..så det får bli en makeover men jag måste värka fram vad jag vill ha, det går inte bara att åka och köpa ngt, eller jo såklart att det gör men inte just nu.

   

Igår var jag, mamma och barnen och hälsade på min moster som fyllde 65år. Det bjöds på en supergod smörgåstårta och en lika smarrig schwartzwaldtårta, helt klart min favvo när det gäller tårtor fast hade det varit marsipan på/i oxå så hade den varit kanon! Moster blev glad och rörd över att vi alla hittat dit på hennes födelsedag och det var det som var det viktigaste!

         

Idag har jag jobbat mellan 8-15, tiden går fort när man har skoj   . Kenth har åkt på tjänsteresa tills på torsdag och det är ju mindre roligt förstås men det är ju så det är, ingen idé gnälla. Jag hade funderingar på följa med som kuttersmycke men insåg att det skulle kosta mer än det smaka, dessutom har jag matten på onsdag kväll och den vill jag inte missa..matten ja, det var ju den jag skulle ta tag i!!!

     

Presentation


Välkommen hit! Jag heter Charlotte och jag är 41 år gammal. Jag arbetar som lärare och bor i Trollhättan tillsammans med min man Kenth. Jag är mamma till världens finaste tjejer Jessica 18år och Linnéa 15år som bor hos oss varannan vecka.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Intressanta bloggar

Besökare

Arkiv

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards